Δημοτικό Θέατρο Πειραιά Καλλιτεχνικός Προγραμματισμός Απρίλιος 2023 – Μάιος 2024
Peter Stein,Robert Wilson και Adolf Shapiro στο ΔΘΠ
Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ανακοινώνει το καλλιτεχνικό πρόγραμμα για την περίοδο Απρίλιος 2023 – Μάιος 2024 με τις παραστάσεις που θα παρουσιαστούν στις δύο σκηνές του: Κεντρική Σκηνή και Σκηνή Ωμέγα.
Επίσης παρουσιάζεται το πρόγραμμα του διακαλλιτεχνικού φεστιβάλ ΠΕΙΡΑΙAΣ ARTPORT III το οποίο θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο του 2023 για τρίτη συνεχή χρονιά και περιλαμβάνει εκθέσεις, παραστάσεις, συναυλίες, αφιερώματα, κινηματογραφικές προβολές και δράσεις στην πόλη.
Σημείωμα Καλλιτεχνικού Διευθυντή Λευτέρη Γιοβανίδη
Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ανακοινώνει τον νέο του καλλιτεχνικό προγραμματισμό για τη θεατρική περίοδο Απρίλιος 2023 – Μάιος 2024.
Με συνέχεια και συνέπεια σχεδιάζουμε τον προγραμματισμό μας για την Κεντρική Σκηνή, τη Σκηνή Ωμέγα και φυσικά το διακαλλιτεχνικό φεστιβάλ μας ΠΕΙΡΑΙAΣ ARTPORT III.
Η εξωστρέφεια αποτελεί προτεραιότητά μας και στόχος είναι πάντα η εξασφάλιση συνεργατών και ρεπερτορίου εφάμιλλων της αξίας του θεάτρου μας.
Το ΔΘΠ οφείλει να κατέχει μια σημαντική θέση στη θεατρική ιστορία και ζωή της χώρας μας, με μια ισχυρή παρουσία στα πολιτιστικά δρώμενα.
Με αυτό τον γνώμονα όλοι οι συνεργάτες εδώ εργαζόμαστε για την εξασφάλιση κυρίως του μέλλοντος του ΔΘΠ. Ζητάμε με αγωνία από την Πολιτεία να μεριμνήσει για να βρεθούν ουσιαστικές λύσεις σε χρόνια και καίρια νομοθετικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, για να μπορέσουμε κάποια στιγμή να μιλάμε για έναν οργανισμό εφάμιλλο των θεάτρων της Ευρώπης.
Το Δημοτικό Θέατρο είναι ένα σπάνιο αρχιτεκτονικό μνημείο αλλά και ένας ζωντανός οργανισμός που αναπνέει και δημιουργεί.
Με ενθουσιασμό σας ανακοινώνουμε ότι εξασφαλίσαμε τη συνεργασία για την Κεντρική Σκηνή τριών σπουδαίων δημιουργών, με διεθνή εμβέλεια και αναγνώριση.
Ξεκινώντας τον Απρίλιο με τον Peter Stein, που θα σκηνοθετήσει τον Μισάνθρωπο του Μολιέρου, συνεχίζουμε το φθινόπωρο με την σκηνοθετική ματιά του Robert Wilson πάνω στις Τρεις Ψηλές Γυναίκες του Έντουαρντ Άλμπυ, ενώ στις αρχές του 2024 ο Ρώσος σκηνοθέτης Adolf Shapiro θα παρουσιάσει τον τσεχοφικό Πλατόνοφ.
Και οι τρεις παραγωγές στοχεύουμε να αποτελέσουν μια γόνιμη σύμπραξη και ώσμωση με ελληνίδες και έλληνες ηθοποιούς, και να αποφέρουν εξαιρετικά ενδιαφέροντες καρπούς.
Το πνεύμα της εξωστρέφειας συμπληρώνει, τέλος, η σημαντική, αλλά και συμβολική, συνεργασία του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά με το Δημοτικό Θέατρο της Κωνσταντινούπολης, στην παράσταση του σαιξπηρικού Ρωμαίος και Ιουλιέτα, με έναν θίασο στελεχωμένο με ηθοποιούς και από τις δύο χώρες.
Παράλληλα, η εναλλακτική μας Σκηνή Ωμέγα ετοιμάζεται να υποδεχθεί τρεις πολύ φιλόδοξες παραγωγές πάνω στην πολυπλοκότητα και τη βία των συζυγικών και οικογενειακών σχέσεων. Οι δύο από αυτές θα σκηνοθετηθούν από δύο καταξιωμένες ελληνίδες σκηνοθέτιδες.
Η Έλενα Καρακούλη σκηνοθετεί προσεχώς τις Σκηνές από έναν Γάμο του Μπέργκμαν, ενώ η Μαριλίτα Λαμπροπούλου παίρνει τη σκυτάλη την επόμενη άνοιξη με τους Τσέντσι του Σέλλεϋ.
Ενδιάμεσα θα παρουσιαστεί το ελληνικό κείμενο Ο Ελέφας του Κώστα Μποσταντζόγλου.
Τέλος, το ραντεβού μας κάθε Σεπτέμβριο, το Πειραιάς Artport ΙΙΙ, η γιορτή της πόλης του Πειραιά, γίνεται πλέον θεσμός, με εκθέσεις, παραστάσεις, συναυλίες, αφιερώματα, κινηματογραφικές προβολές και δράσεις στην πόλη.
Ο Πειραιάς αναγεννιέται και το Θέατρο του Πειραιά είναι αρωγός και φάρος στην νέα εποχή της πόλης μας.
Σημείωμα Αντόλφ Σαπίρο
Συνήθως σκέφτομαι πολύ πριν δεχτώ μια νέα πρόταση.
Αλλά όταν το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά μου έκανε την πρόταση να ανεβάσω τον Πλατόνοφ του Τσέχοφ, συμφώνησα αμέσως και με μεγάλο ενδιαφέρον.
Γιατί έχω ανεβάσει έργα του Τσέχοφ σε διάφορες γλώσσες και σε διάφορες χώρες, αλλά ποτέ το πρώτο του θεατρικό, που εντωμεταξύ, κρύβει πολλά αινίγματα.
Ας αρχίσουμε με το ερώτημα, αν είναι τυχαίο γεγονός που ο βασικός ήρωας φέρει το όνομα του μεγάλου Έλληνα φιλοσόφου της αρχαιότητας.
Πιστεύω πως τις απαντήσεις σ’ αυτή και σε πολλές άλλες ερωτήσεις θα δώσει η παράσταση.
Ανυπομονώ να ξεκινήσω να δουλεύω το έργο, γιατί για μένα ο αέρας της Ελλάδας είναι θεραπευτικός, μ’ αρέσει ο ουρανός της Ελλάδας, οι άνθρωποί της, οι ταβέρνες, οι πέτρες και αυτή η τρομερή αίσθηση όταν ξυπνάς και βλέπεις την Ακρόπολη.
Αυτή η αίσθηση ότι βρίσκομαι μέσα στον μεγάλο πολιτισμό δεν μ’ αφήνει ποτέ όταν είμαι στην Αθήνα.
Και μετά είναι ο Τσέχοφ κι εκείνη η υπέροχη ατμόσφαιρα που γεύτηκα όταν επισκέφτηκα αυτό το καταπληκτικό θέατρο, το νεοκλασικό θαυμάσιο κτήριο του δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, Θαύμαζα το μάρμαρό του και ένιωθα τη θέρμη του όταν έμπαινα το κτίριο, ακόμα και μέσα από τα παπούτσια.
Συνάντησα πολύ ωραία διάθεση και ζεστή υποδοχή του καλλιτεχνικού διευθυντή Λευτέρη Γιοβανίδη και των παραγωγών.
Καταφέραμε να φτιάξουμε, κατά τη γνώμη μου, πολύ ωραίο καστ. Και τι χρειάζεται για να έχει επιτυχία μια παράσταση;
Χρειάζεται χώρος, χρειάζονται ηθοποιοί υψηλού επιπέδου, χρειάζεται θέληση, θα έλεγα, και το γεγονός ότι ο Πλατόνοφ του Τσέχοφ μας δίνει τη δυνατότητα να βγούμε από το πλαίσιο ενός έργου, να εισάγουμε σε μια παράσταση όλα τα τσεχοφικά θέματα.
Το έργο είναι γραμμένο από έναν έφηβο, αλλά ήδη περιέχει όλα τα θέματα των μετέπειτα έργων του.
Μ’ ενδιαφέρει πολύ να συναντήσω τους ηθοποιούς που δεν τους γνωρίζω ακόμα καλά και την Ελλάδα που αγαπώ.
Περιμένω με χαρά να ξεκινήσω τη δουλειά, παρά τα άγχη που αναγκαστικά βιώνει ένας καλλιτέχνης στη διάρκεια των προβών.
Εύχομαι τα καλύτερα σε όλους και καλή αντάμωση!
Σημείωμα Δημάρχου Πειραιά Γιάννη Μώραλη
Κυρίες και Κύριοι,
Σας καλωσορίζω στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, στην παρουσίαση του Καλλιτεχνικού Προγράμματος για την περίοδο 2023 -2024.
Είναι γεγονός πως το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά έχει καταγράψει τα τελευταία χρόνια μια λαμπρή πορεία και είναι ένα από τα κορυφαία θέατρα της χώρας μας.
Αυτή η χρονιά θεωρούμε ότι θα είναι ορόσημο για το Δημοτικό Θέατρο της πόλης μας, καθώς προχωρά σε ένα πολύ μεγάλο και σημαντικό βήμα εξωστρέφειας.
To Δημοτικό Θέατρο Πειραιά κάνει ένα πολύ μεγάλο άνοιγμα στο εξωτερικό και συνεργάζεται με τρεις κορυφαίους σκηνοθέτες, παγκοσμίου φήμης, τον Πίτερ Στάιν, τον Μπομπ Γουίλσον και τον Άντολφ Σαπίρο. Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι το εγχείρημα αυτό είναι ένα στοίχημα για την περαιτέρω ενίσχυση του κύρους και της αναγνωρισιμότητας του Δημοτικού μας Θεάτρου, ακόμα και έξω από τα σύνορα της χώρας μας.
Συνεχίζουμε λοιπόν, να δημιουργούμε σταθερά και με συνέπεια μεγάλα πολιτιστικά γεγονότα, τόσο στην Κεντρική Σκηνή, με παραστάσεις υψηλού επιπέδου, με πολύ σημαντικούς ηθοποιούς, σκηνοθέτες και συντελεστές του ελληνικού θεάτρου, όσο και στη Σκηνή «Ωμέγα», η οποία πηγαίνει ήδη πολύ καλά.
Φυσικά συνεχίζουμε με όλες εκείνες τις παράλληλες δράσεις και εκδηλώσεις πολιτισμού
που φιλοξενούνται κατά καιρούς στους χώρους του Θεάτρου μας και οι οποίες έχουν συμβάλλει στη διείσδυση του Θεάτρου μας όχι μόνο στην Πειραϊκή κοινωνία αλλά και γενικότερα.
Ο Δήμος Πειραιά θα συνεχίσει να στέκεται δίπλα στο Δημοτικό Θέατρο και να στηρίζει το σημαντικό και πολυεπίπεδο έργο του, χωρίς να παρεμβαίνει φυσικά στο καλλιτεχνικό του πρόγραμμα, αλλά προκειμένου να εξασφαλίσει την εύρυθμη και απρόσκοπτη λειτουργία του.
Έχω ξαναπεί ότι ένας πολιτιστικός οργανισμός, ένα ιστορικό θέατρο αυτού του βεληνεκούς και τέτοιας εμβέλειας, όπως είναι το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, δεν μπορεί να διοικείται από τον Ο.Π.Α.Ν., με το ελάχιστο προσωπικό που διαθέτει και χωρίς να έχει τη δυνατότητα να προσλάβει εξειδικευμένο προσωπικό.
Υπάρχει μία προγραμματική σύμβαση για τη χρηματοδότηση του θεάτρου από τον Δήμο Πειραιά,
τον Ο.Π.Α.Ν., το Υπουργείο Πολιτισμού και την Περιφέρεια Αττικής, η οποία είναι ήδη μία «ανάσα» για το θέατρο.
Ωστόσο, είναι σαφές πως η λειτουργία του θεάτρου δεν μπορεί να βασίζεται εσαεί σε αυτές τις επιδοτήσεις.
Πιστεύουμε ότι το νέο πρόγραμμα του θεάτρου θα ανταποκριθεί, για ακόμα μια χρονιά, στις προσδοκίες του θεατρόφιλου κοινού, αλλά και όλων όσοι αγαπούν τον Πολιτισμό.
Σημείωμα Εντεταλμένης Δημοτικής Συμβούλου Πολιτισμού Δ.Πειραιά Ειρήνης Νταϊφά
Αξιότιμες κυρίες και κύριοι,
Αγαπητές φίλες και φίλοι
Με ιδιαίτερη χαρά σας υποδέχομαι και εγώ στο κόσμημα του Πειραιά, στο Δημοτικό μας θέατρο που τα τελευταία χρόνια, παρά τα προβλήματα που προκάλεσε για πάνω από μια 2ετία η πανδημία, ακολουθεί μια σταθερά επιτυχημένη ρότα, με αλάνθαστη πυξίδα την προσφορά ουσιαστικού κοινωνικού και πολιτιστικού έργου.
Υπήρξε ανέκαθεν πεποίθησή μου, ότι η Παιδεία και ο Πολιτισμός είναι ακρογωνιαίοι λίθοι στην ανάπτυξη και στην ευημερία της κοινωνίας.
Ενισχύοντας την γνώση, την κοινωνικοποίηση, την ψυχική και πνευματική ανάταση, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά παρουσιάζει το καλλιτεχνικό του πρόγραμμα και αυτής της χρονιάς, με την αισιοδοξία και την πεποίθηση ότι θα πρωταγωνιστήσει και πάλι στα θεατρικά και πολιτιστικά δρώμενα της χώρας μας.
Με μεγάλες θεατρικές παραγωγές, πειραματικές προσεγγίσεις, μουσική, εκθέσεις, διαλέξεις και εκπαιδευτικά προγράμματα, φιλοδοξούμε το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά να δίνει ένα δυναμικό παρών στην Τέχνη και στον Πολιτισμό.
Είμαστε δε ιδιαίτερα υπερήφανοι που στη σημερινή παρουσίαση του καλλιτεχνικού μας προγράμματος, έχουμε μαζί μας δύο από τους πλέον αναγνωρισμένους διεθνώς σκηνοθέτες τους οποίους θα φιλοξενήσουμε στην κεντρική σκηνή του Δημοτικού μας Θεάτρου:
Με αφορμή τα 400 χρόνια από την γέννηση του Μολιέρου, υποδεχόμαστε στις 19 Απριλίου, τον Πέτερ Στάιν που σκηνοθετεί το εμβληματικό έργο του σπουδαίου Γάλλου θεατρικού συγγραφέα «ο Μισάνθρωπος» ή «Ο μελαγχολικός ερωτευμένος» και το φθινόπωρο του 2023, στο εναρκτήριο έργο της σεζόν, τον Μπόμπ Ουίλσον σκηνοθετεί τις βραβευμένες και με βραβείο Πούλιτζερ «Τρείς Ψηλές Γυναίκες» του Εντουαρντ Άλμπι.
Για αυτές τις δύο εμβληματικές παραστάσεις όμως θα μιλήσουν διεξοδικά οι συντελεστές τους που έχουμε την χαρά και την τιμή να είναι μαζί μας καθώς και για όλο το πρόγραμμα του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, ο καλλιτεχνικός μας διευθυντής Λευτέρης Γιοβανίδης.
Σας ευχαριστώ πολύ!
Σημείωμα Προέδρου ΟΠΑΝ Ιωσήφ Βουράκη
Είναι μια σημαντική ημέρα και ημέρα χαράς για εμάς, παρουσιάζουμε το πρόγραμμα για το 2023-2024.
To Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, γίνεται προορισμός γιατί στο πρόγραμμά του περιλαμβάνονται παγκοσμίου φήμης σκηνοθέτες και πολύ σημαντικοί ηθοποιοί.
Πιστεύω ότι εφέτος μετά από σκληρή δουλειά τριών χρόνων θα δικαιωθούμε και εμείς ως διοίκηση και ο καλλιτεχνικός διευθυντής.
Αλλά το σημαντικό είναι ότι θα προσφέρουμε στον κόσμο ένα θέαμα το οποίο περιμένει χρόνια.
Σήμερα λοιπόν είναι μια ημέρα, αν μου επιτρέπεται, δικαίωσης για όλη τη δουλειά που έχουμε κάνει εδώ και τρία χρόνια. Όπως είπε ο δήμαρχος τρία χρόνια δύσκολα, κορονοϊός με τα θέατρα κλειστά.
Μπορούμε όμως να είμαστε υπερήφανοι που το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά δεν έκλεισε ούτε μια
μέρα, ακόμα και με κλειστές πόρτες λειτουργούσαμε διαδικτυακά. Το μικρό διάστημα την περσινή σεζόν που μπορέσαμε να δουλέψουμε με όλους τους περιορισμούς και με όλες τις περίεργες καταστάσεις, διαγράψαμε μια σπουδαία πορεία ως θέατρο και αυτό αποτυπώνεται και σε εισιτήρια και
οικονομικά αν μου επιτρέπεται να πω.
Τα τελευταία τρία χρόνια έχουν γίνει πολλά πράγματα, πολλές αλλαγές στο ΔΘΠ , εκτός από την Κεντρική Σκηνή, δημιουργήθηκε η γνωστή πλέον Σκηνή Ωμέγα η οποία φιλοξενεί σχεδόν καθημερινά πολλές παραστάσεις και δράσεις.
Το Φουαγιέ στον πρώτο όροφο έχει τη δική του ταυτότητα, το Αrtport που την πρώτη χρονιά κουβαλάγαμε προβολείς και καλώδια με τα χέρια, καθιερώθηκε και θα πραγματοποιηθεί για τρίτη χρόνια.
Νομίζω ότι πλέον το ΔΘΠ έχει γίνει θεσμός και έχει καθιερωθεί στο μυαλό του κοινού και μπαίνουν να δουν τι παρουσιάζει το Δημοτικό Θέατρο, ψάχνουν, ενώ μέχρι ένα διάστημα και με μετρήσεις που κάναμε ψάχναμε να βρούμε το κοινό, πλέον το κοινό ψάχνει το ΔΘΠ.
Και για να μην κουράσω, αφού ευχαριστήσω – ξανά, γιατί είναι πολύ σημαντικό για μένα – όλους τους εργαζόμενους, τους λίγους εργαζόμενους, που έχουμε στο ΔΘΠ, να ευχαριστήσω τον Δήμαρχο, ο οποίος ούτε μια στιγμή, τις όποιες «τρέλες» έχουμε παρουσιάσει κατά καιρούς για το Δημοτικό Θέατρο δεν μας περιόρισε σε τίποτα, την κα Νταϊφά, που όποτε τη χρειαστήκαμε ήταν δίπλα μας, τον Λευτέρη, που ανταποκρίθηκε σε όλη την διάρκεια αυτής της συνεργασίας μας με επιτυχία.
Να ευχαριστήσω όλα, ένα – ένα τα παιδιά που έχουν εργαστεί και συνεχίζουν να εργάζονται στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και να κλείσω λέγοντας ότι για μένα πραγματικά είναι τιμή το ότι σήμερα βλέπω εδώ, εκτός από τους δύο μεγάλους σκηνοθέτες, οι οποίοι μας κάνουν την τιμή να είναι στο θέατρό μας,
καλλιτέχνες τους οποίους – όταν εμένα ξεκίνησε εδώ το ταξίδι στον ΟΠΑΝ και στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά – ούτε στα πιο τρελά μου όνειρα δεν φανταζόμουν ότι θα μπορώ να συνεργαστώ μαζί τους και να έχουμε ένα
τέτοιο αποτέλεσμα.
Πραγματικά σας ευχαριστώ όλους, εσείς είστε η διαφήμιση του ΔΘΠ, από τη στιγμή που ανακοινώνεται το πρόγραμμα εσείς είστε η βιτρίνα μας και νομίζω ότι από εδώ και πέρα μόνο επιτυχίες θα έχουμε, όλα θα πάνε καλά, Λευτέρη, αρκετά ταλαιπωρηθήκαμε, και ακόμα και με τα λίγα χρήματα.
Φανταστείτε να μην είχαμε 450.000, να είχαμε 1.000.000, τι θα κάναμε! Ή να είχαμε 600.000.
Παρόλα αυτά είμαστε εδώ, θα συνεχίσουμε να είμαστε εδώ.
Έρχονται πολύ ωραία πράγματα, είπε κάποια η κα Νταϊφά, θα τα πει ο Λευτέρης με λεπτομέρειες.
Σας ευχαριστώ όλους πάρα πολύ που είστε εδώ, ευχαριστώ όλους τους συνεργάτες, πλέον, ηθοποιούς και σκηνοθέτες του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Για μένα, πραγματικά, είναι τιμή.
Σας ευχαριστώ.