ΑΝΟΙΧΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΣΩΣΗ ΤΩΝ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΣΚΑΦΩΝ ΣΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΠΕΙΡΑΙΑ
Ανοιχτή συζήτηση με θέμα: «Μνήμη και τέχνη. Η καταστροφή των ξύλινων σκαφών στην Ελλάδα», πραγματοποιήθηκε χθες, στη Δημοτική Πινακοθήκη.
Η ανοιχτή συζήτηση διοργανώθηκε από τη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά και την εικαστική ομάδα «Ορίζοντας Γεγονότων» και έγινε στο πλαίσιο των παράλληλων θεματικών εκθέσεων, φωτογραφίας με τίτλο: «The duty of memory», με θέμα τα ναυάγια στην Ελλάδα και στον κόσμο του πρώην Ιταλού πρέσβη και φωτογράφου κ. Stefano Benazzo και την ομαδική εικαστική έκθεση με έργα 82 καλλιτεχνών, η οποία έχει τίτλο «τα καΐκια που πληγώναμε» με αναφορά στην καταστροφή των παραδοσιακών σκαφών με βάση οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Συντονίστρια της συζήτησης ήταν η Διευθύντρια Πολιτισμού του Δήμου Πειραιά κα Ευαγγελία Μπαφούνη.
Ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης στην ομιλία του, ανέπτυξε μεταξύ άλλων, την πρωτοβουλία του Δήμου Πειραιά σε σχέση με τη διάσωση παραδοσιακών σκαφών. Αναφερόμενος στην καταστροφή των παραδοσιακών ξύλινων σκαφών με ευρωπαϊκή οδηγία προκειμένου να μειωθεί η παράνομη αλιεία, κατέληξε στη διαπίστωση ότι είναι «αμαρτία» σε μια χώρα που το παραδοσιακό ξύλινο σκάφος αποτελεί παράδοση, να γίνεται καταστροφή των ξύλινων καϊκιών ή των παραδοσιακών σκαφών. «Η οδηγία, προβλέπει την αποζημίωση του κατόχου ή του ιδιοκτήτη του ξύλινου σκάφους έτσι ώστε αυτό να καταστρέφεται», επεσήμανε.
Μιλώντας για τον Πειραιά, υπογράμμισε ότι είναι μια πόλη με ισχυρή παράδοση σε σχέση με τη θάλασσα, τη ναυτιλία, την αλιεία και άρα και τα ξύλινα σκάφη. Γι αυτό η Δημοτική Αρχή πήρε την πρωτοβουλία και υπέβαλε πρόταση στον τότε αρμόδιο Υπουργό κ. Απόστολου, ώστε να διασωθούν 21 σκάφη από αυτά και να ελλιμενιστούν στο Μικρολίμανο. Ο Δήμαρχος Πειραιά ανέφερε πως υπάρχει προγραμματική σύμβαση με την Περιφέρεια για να γίνει μια σημαντική ανάπλαση στο Μικρολίμανο, αυτή που πολλές δεκαετίες ήταν να γίνει στον Πειραιά, αλλά ποτέ δεν έγινε.
Ο κ. Μώραλης τόνισε ότι θα πρέπει η Δημοτική Αρχή να έχει λόγο σε μεγάλα λιμάνια της πόλης. Όπως εξήγησε, τη διαχείριση στο μεγάλο κεντρικό λιμάνι, καθώς και στο λιμάνι της Ζέας, την έχουν ιδιώτες. Επεσήμανε ότι για το τρίτο σε μέγεθος λιμάνι το Μικρολίμανο, με μία διάταξη που «πέρασε» πρόσφατα το Υπουργείο Ναυτιλίας, υπάρχει η δυνατότητα στους Δήμους να ιδρύουν λιμενικά γραφεία και να αναλαμβάνουν τη διαχείριση κάποιων λιμένων.
Αναφερόμενος στην επικοινωνία που είχε με τον Υπουργό κ. Αποστόλου στις αρχές Ιουνίου, είπε ότι υπήρξε θετική ανταπόκριση από τον Υπουργό για την πρωτοβουλία του Δήμου, ο οποίος είπε στον κ. Μώραλη χαρακτηριστικά: «Δήμαρχε, θέλω να συγχαρώ τη Δημοτική Αρχή για την πρόταση που κάνετε». Ο Υπουργός επισκέφθηκε τον Πειραιά, έγινε συνάντηση και επισκέφθηκαν μαζί το Μικρολίμανο. «Μεσολάβησε το καλοκαίρι, υποβάλαμε την πρότασή μας. Νομίζω ότι υπήρξε θετική ανταπόκριση σε αυτή την πρόταση αλλά πρέπει να την υλοποιήσουμε», σημείωσε ο κ. Μώραλης.
Στη συνέχεια έκανε λόγο για επαναφορά της πρότασης για τα 21 σκάφη στους νέους Υπουργούς κ. Αραχωβίτη και κα Ζορμπά.
Ο Εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης & Επιχειρηματικότητας κ. Πέτρος Κόκκαλης, στην ομιλία του ανέφερε ότι παρ όλη τη δίκαια αγανάκτηση και κούραση των μελών του Συλλόγου των Παραδοσιακών Σκαφών, οι οποίοι έχουν κρατήσει ζωντανή αυτή την ιστορία τα τελευταία 30 χρόνια, «φαίνεται ότι βρισκόμαστε σ ένα σημείο στο οποίο πρέπει κάτι να γίνει».
Πρόκειται – όπως είπε – για μία ακόμη καταστροφή ενός πολιτιστικού κεφαλαίου, που είναι πολύ κρίσιμο για όλους. Είμαστε στο σημείο όπου ο Πειραιάς είτε ως Δήμος είτε ως Περιφέρεια είτε ως ναυτιλιακή οικογένεια είτε ως Ναυτικό Μουσείο είτε ως Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας παίρνει μία απόφαση να κάνει κάτι γι’ αυτό, να κάνει μια συμβολική πράξη.
Ανέφερε ότι έγιναν επαφές με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και επέλεξαν συμβολικά ένα κομμάτι του Μικρολίμανου το οποίο ελπίζουν να είναι πολύ σύντομα έτοιμο για να τα υποδεχθεί. Επεσήμανε ότι γύρω από αυτό μπορεί να αρχίσει μία συζήτηση, η οποία να αφορά, όχι μόνο τη διάσωση και τη διαφύλαξη, αλλά και την αναβίωση της τέχνης γύρω από τα καΐκια, από τα ξύλινα σκάφη, από τους καραβομαραγκούς. Τόνισε ότι έχουν απευθύνει ξανά το αίτημα στους νέους Υπουργούς Πολιτισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης και ότι περιμένουν μια πιο εμπεριστατωμένη θέση.
Ο κ. Κόκκαλης υπογράμμισε ότι δεν πρέπει να το βλέπουν σαν κόστος, αλλά σαν μία ευκαιρία δημιουργίας εσόδων: «Γι’ αυτό κι εμείς ασχοληθήκαμε με αυτή την ιστορία, διότι μέσα από την υπόθεση της γαλάζιας οικονομίας και της γαλάζιας ανάπτυξης, θεωρούμε ότι αυτός είναι ένας τομέας που θα μπορούσε να δώσει και νέες θέσεις εργασίας και νέα έσοδα και να δημιουργήσει ένα περισσότερο πλούτο», πρόσθεσε.
Πρότεινε να διοργανωθεί μια επιτροπή «μάχης» και όλοι μαζί να πάνε πιο συγκροτημένα και να πουν ότι : «εμείς ως Πειραιάς θέλουμε να κάνουμε κάτι γι’ αυτό», εκφράζοντας ταυτόχρονα την αισιοδοξία του ότι τελικά θα τα καταφέρουν. «Είναι πάρα πολύ σημαντικό, συμβολικά και ουσιαστικά να πατήσουμε «ένα πόδι» στη θάλασσα και να πούμε ότι αυτό είναι η ώρα να σταματήσει και είναι η ώρα να αρχίσουμε να τα εκμεταλλευόμαστε αντί να τα καταστρέφουμε».
«Απόφασή μας είναι να θέσουμε ό,τι εργαλεία έχουμε, είτε αυτά είναι χρηματοδοτικά είτε είναι χωρικά στη διάθεση αυτής της προσπάθειας και να προσπαθήσουμε όλοι μαζί στους καινούργιους Υπουργούς να πετύχουμε αυτό που χρειάζεται. Νομίζω ότι κακώς δεν έχουμε σε αυτό πιο ενεργά σύμμαχο και το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, το οποίο σίγουρα έχει μικρή αρμοδιότητα, αλλά μεγάλη συμβολική σημασία», κατέληξε ο κ. Κόκκαλης.
Στη συζήτηση μίλησαν επίσης : οι κυρίες Αναστασία Αναγνωστοπούλου-Παλούμπη, Πρόεδρος Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος και Σταυρούλα – Βίλλυ Φωτοπούλου , Διευθύντρια Νεώτερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς ΥΠΠΟΑ, και οι κύριοι Κώστας Δαμιανίδης, Αρχιτέκτων Διδάκτωρ Ιστορίας της Ναυπηγικής, Νίκος Καβαλλιέρος, Πρόεδρος Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών, Denis Gaille Ιστιοπλόος-Μοντελιστής, Νίκος Βλαβιανός Ναυπηγός Παραδοσιακών Σκαφών, Γιώργος Μπουζούνης Ζωγράφος-Μοντελιστής και ο εκπρόσωπος από τον «Ορίζοντα Γεγονότων» κ. Τζίμης Ευθυμίου. Στην έναρξη της εκδήλωσης προβλήθηκαν δύο ντοκιμαντέρ για τα παραδοσιακά καΐκια.